Powstrzymanie szybkości każdego sprzętu odbywa się na zasadzie chwytania całości lub też części energii ruchomej pojazdu oraz rozdzieleniu jej. Zjawisko fizyczne występuje dzięki przyrządom, legendarnymi jako hamulce. Dzisiaj na rynku przystępnych jest niezliczona liczba hamulców rowerowych, wśród jakich wyszczególnia się na ogół cztery zestawy. Należą do nich: V-brake, hamulce tarczowe, szczękowe oraz odpowiednio niewykorzystywane już hamulce osiowe – oto zawory pneumatyczne. Prócz głównych grup można też wyróżnić hamulce cierne. W instrumentach tego typu hamowanie przekręcenie pedałów roweru do tyłu wywołuje zatrzymanie pojazdu. Z reguły są instalowane w rowerach rehabilitacyjnych i dziecięcych, odstępstwa stanowią rowery miejskie. Hamulce nie odnajdują użycia, jeżeli mamy zamiar poruszać się w trudniejszych warunkach, ponieważ wiąże się to przede wszystkim z ciężkością roweru, co nie jest wskazane przy długich męczących trasach. Należałoby niemniej jednak zastanowić się nad ergonomicznością pozostałych, o wiele bardziej pożytecznych hamulców.

Starsze artykuły tematyczne:

Comments are closed.